Kőépítészet a Tatev kolostorban

Kőépítészet a Tatev kolostorban



We are searching data for your request:

Forums and discussions:
Manuals and reference books:
Data from registers:
Wait the end of the search in all databases.
Upon completion, a link will appear to access the found materials.


Tatev kolostor

Az Tatev kolostor (Örmény: Տաթևի վանք Tat'evi vank ' ) egy 9. századi örmény apostoli kolostor egy nagy bazaltfennsíkon, a dél-örményországi Syunik tartományban, a Tatev falu közelében. A "Tatev" kifejezés általában a kolostorra utal. A szerzetesi együttes a Vorotan folyó mély szurdokának szélén áll. Tatev Syunik püspöki székhelyeként ismert, és jelentős szerepet játszott a térség történetében, mint gazdasági, politikai, szellemi és kulturális tevékenység központjában.

A 14. és 15. században a kolostor adott otthont az egyik legfontosabb örmény középkori egyetemnek, a Tatevi Egyetemnek, amely hozzájárult a tudomány, a vallás és a filozófia fejlődéséhez, a könyvek reprodukálásához és a miniatűr festészet fejlesztéséhez. A Tatev Egyetem tudósai hozzájárultak az örmény kultúra és hitvallás megőrzéséhez történelmének egyik legviharosabb időszakában.

A kolostor Syunik "legismertebb lelőhelye". [1] 2010 októberében megnyílt a Tatev és a Halidzor falu közötti kötélpálya, a Wate of Tatev. [2] [3] Guinness világ rekordok a világ "leghosszabb, megállás nélküli kétvágányú felvonója". [4]


Tatev festői kolostor, amely a múltban erődítményként működött. Gyönyörű külseje, összhangban a környező hegyi idillel, csak ehhez a 9. századi istentiszteleti hely nyugodt belső tereihez és jellemzőinek átgondolt egyszerűségéhez hasonlít, mint például a régi olajmalom, földalatti járatok és sok lélegzetelállító. erődítmény.

Még akkor is, ha a turisták többsége csak egy kirándulásra megy Jerevánból a Tatev kolostorba, minden szükséges infrastruktúra rendelkezésre áll a nyugodt, informatív és valóban egészséges éjszakai tartózkodáshoz, vagy ki tudja, talán egy egész nyaraláshoz.

A környezetbarát turizmus a távoli területeken egyre népszerűbb, és a Tatev az egyik célpontnak tűnik, amely nagyszerűvé teszi. Annak érdekében, hogy a lehető legtöbbet hozza ki a Tatev -ben töltött tartózkodásából, szakértői utazási tippekkel láttuk el Önt Tatevben az ételekről, a szállásról Tatevben, a Tatev -be jutás módjáról, a legjobb túrázási élményeket és egyéb hasznos turisztikai információkat.

Tehát, ha hajlandó időt tölteni Tatevben, és élvezni az örmény vadon fenséges szépségét, olvasson tovább, hogy megkapja a legjobb turisztikai információkat Pradiztől.

Ételek a Tatev

Annak ellenére, hogy a kolostortól nem messze, az Erevan felé vezető úton számos jó étkezési lehetőség kínálkozik, például a Taverna „Azeni”, amely 11 km -re található a Tatev -től, vagy az Old Halidzor étterem, jó szállással 2 km -re, magában a Tatevben számos jó étkezési lehetőség van. A kávézók általában bed and breakfast panzióként működnek, és örmény ételeket kínálnak. A legismertebb a Saro, de mivel a B & amp; Szintén jó éttermek találhatók a Tatev Információs Központban, az amp Café -ban és a Tatevatunban, de az utóbbi kettő vélhetően elveszíti értékét a Saró és a B & ampB -k számára.

Szállás Tatev

Az éjszakánként 13 dollár körüli B & ampB a következőket tartalmazza: Tatev Traditional Bnb, Armen's Guest House, Aspet, Artur's House, Tatev Guest House, Ruben's House, Aida Bed & amp Breakfast, Saro B & ampB, Rubina Bed and Breakfast, Vazken és még sok más . Az Anush B & ampB luxusszállást kínál. Szállást kínálnak az Ararat Hotelben is, amely nem B & ampB, hanem tágas szálloda, ha szobát szeretne, akkor lemarad egy igazán otthonos otthoni élményről, de valószínűleg ez a legjobb megoldás 8 óra elteltével autóval Jerevánból. Felhívjuk figyelmét, hogy a közeli Gorisban található a Mirhav Hotel, amely valóban gyönyörű belsővel és külsővel rendelkezik, és tökéletes hely a nyugodt szabadidő eltöltésére.

Tatev látnivalói

Annak ellenére, hogy Tatevben nincs éjszakai élet, vegye figyelembe, hogy Tatevben és környékén sok tennivaló van, csak a kolostor megtekintése. A Tatev és a Gavazab kolostorokon kívül Tatevben található a világ leghosszabb megállás nélküli felvonója, a Wate of Tatev, amely egyedülálló Instagramming lehetőséget biztosít. Sőt, a Tatev környéke tökéletes a túrázáshoz, túrázáshoz, lásd Tatavi Anapat, és még a siklóernyőzéshez is.

A Tatev -től nem messze található Gorisban láthatók a középkori Goris -barlanglakások, a Világító Szent Gergely -templom, az Xndzersk -barlang, a Xndzoresk -híd és még sok más. A környék további helyei közé tartozik a Karahunj, egy titokzatos ősi lakóhely, a Shaki -vízesés, a lenyűgöző természeti adottságok, a Halidzor -erőd, a Voghji -folyón uralkodó szigorú erődítmény, amely tanúskodik az örmény nemzet és szerkezete hosszú történetéről és nagyszerűségéről, valamint a Noravank -kolostor , 13. századi szent hely, 122 km-re Jerevántól, festői téglaszerű meredek sziklafalakkal körülvéve.

Hogyan jutok el Tatev területére

A Tatevbe taxival vagy privát transzferrel juthat el. A legegyszerűbb taxival Gorisból érkezni, ahová busszal vagy marshrutkával érkezhet Jerevánból (busszal a Déli buszpályaudvarról), vagy taxival vagy privát transzferrel. Ne feledje, hogy a régió körüli utazáshoz használhatja a közös taxi szolgáltatásait, amelyeket le kell inteni.

Ha nagyobb kényelemben és civilizációban szeretne maradni, akkor felállhat Gorisban, körülbelül 30 km -re Tatev -től, és taxival szállhat fel minden alkalommal, amikor el akar menni a kolostorba. A taxi a 10.000 amd tartományban van.

Hogyan maradjunk biztonságban Örményországban

Örményország biztonságos ország. Jerevánon kívül inkább kerülje a csapvíz ivást, és kövesse a szokásos utazási irányelveket. Ha éjszaka sétál az úton vagy kerékpároz, viseljen fényvisszaverő mellényt. Ha kerékpároz vagy túrázik a vadonban, akkor valószínűleg nem támadnak meg farkasok vagy kutyák, de néha a legjobb, ha idegenvezető van, különösen akkor, ha hajlandó felfedezni az élővilágot, bogyókat gyűjteni vagy ismerni a legszebb helyeket. Ha egy idegenvezetőt szeretne megszervezni, aki jó tanácsokkal segít Önnek, és bemutatja Önt, lépjen kapcsolatba a Pradiz szakértői utazási irodával Örményországban, aki széleskörű szakértelemmel rendelkezik a legemlékezetesebb túraélmények megszervezésében.


Történelem

A hagyomány szerint a kolostort Eustateusról, Szent Tádé apostol tanítványáról nevezték el. A Tatev-kolostor Örményország délkeleti részén, az ókori örmény Syunik területén található, nem messze Goris városától és 280 km-re Jerevántól. Stepanos Orbelian történetében elmondja, hogy a Tatev -komplexum első temploma egy szerény kápolna volt, amelyet a 4. században és#911 ] építettek. Később a Syunik fejedelemség politikai központja lett. Stepanos Orbelian örmény történész szerint a kolostor alapítói Ashot herceg, felesége Shushan, Grigor Supan, Gekharkunik uralkodója és Dzagik herceg. Arcképeik az északi homlokzaton vannak elhelyezve. A 10. században Tatev 1000 lakosú volt, és több falut birtokolt. Ugyanebben a században iskolát alapítottak a kolostorban, ahol humanitárius tudományokat és kéziratos illusztrációkat tanítottak. A humanitárius és művészettudományok fejlődésében fontos szerepet játszott Tatevben Ovnan Vorotnitsi (1315-1388) és Grigor Tatevatsi (1346-1411). A 13. században az ellenőrzött falvak száma 680-ra nőtt. A XIV-XV. Században Tatev az örmény művészet és tudomány egyik legfontosabb központjává vált.

1920. december 25 -én a Tatev -kolostorban konferenciát szerveztek, amely bejelentette a Független Syunik Állam megalapítását, elfogadták az alkotmányt, az államot 6 régióra osztották - Main Zangezur, Tatev kanyon, Kapan, Gharabas kanyon, Sisian, Genvaz . Gedeon Ter-Minasyan-t kormányfőnek, Garegin Njdeh-t katonai miniszternek vagy sparapettnek választották, az állam fővárosa pedig Goris lett.

A kolostor súlyosan megsérült az 1931 -es földrengés után, a Szent Pál és Szent Péter templom kupolája és a harangtorony megsemmisült. Az utóbbi években a Szent Pál és a Szent Péter templomot rekonstruálták, de a harangtorony ma is megsemmisült.


Goris

Goris város Dél -Örményországban. Goris sok helyi és külföldi turista kedvelt célpontja, sok szállodával és fogadóval. A régi Kores kőpiramisai Goris egyik legvonzóbb helyszíne.

A város valószínűleg elsőként épült rácsos elrendezésben Örményországban, nagyon furcsa regionális kőépítészeti stílusban. Goris az utolsó nagyváros Örményországban a Karabahba utazó utazóknak. Elég nehéz Kapanba vagy Meghri -be, így Iránba is eljutni anélkül, hogy áthaladnánk Gorison, és ez lenne a Dél kapuja.

Bár Goris vagy Tatev egynapos kirándulásra zsúfolható Jerevánból, sokkal jobb néhány éjszakát a környéken és az út mentén tölteni.

Előzmények szerkesztése

Goris történelme során Kores és Gorayk néven is ismert. A Goris névnek sok változata volt, többek között: Goristsa, Kores, Gores, Gorayk, Goru és Geryusy.

A Goris -területet már a kőkorszak óta letelepítették, és először az urartiai időszakban említik, amikor I. Rusza urartui király, ie 735-713 között uralkodott, ékírást hagyott, ahol megemlítette, hogy az általa meghódított 23 ország közül Goristsa ország egy volt közülük, amelyet Gorisnak tartanak.

A középkor folyamán a mai Goris keleti részén, a Goris folyó bal partján Kores nevű település volt. A 12. és a 15. század között a szeldzsuk, a mongol, az Aq Qoyunlu és a Kara Koyunlu inváziótól szenvedett.

Század elején a Safavid Perzsa részévé vált. A név jelenlegi helyesírását először 1624 -ben említették. A 18. század elején a régió volt a központja a David Bek által vezetett örmény felszabadítási hadjáratnak, Safavid Perzsa és a betörő oszmán törökök ellen. 1750-ben a régió az újonnan alakult Karabah kánság részévé vált.

Század elején az Orosz Birodalom részévé vált. Az orosz fennhatóság alatt Goris városát 1870 -ben alapították, hogy Zangezursky Uyezd központja legyen, az Orosz Birodalom Erzsébet -kormányzóságán belül. 1876 ​​-ban befejeződött az új Goris építése Kores óvárosa közelében,

1918 és 1920 között az első Örmény Köztársaság része volt, amikor a köztársaság bukását követően 1921 -ben a de facto Daralakyaz (Vayots Dzor), Zangezur és a Hegyvidéki Artsakh egyes részei önkormányzati régióinak fővárosa, Hegyvidéki Örmény Köztársaság néven. Az önjelölt köztársaság azonban csak hónapokig tartott, amíg a Vörös Hadsereg 1921. július 13-án kapitulációra kényszerítette.

A szovjet uralom alatt Goris regionális központként szolgált. Az 1950 -es években a város gazdaságát fellendítette számos vízerőmű építése a környéken.

Tájolás Szerkesztés

Goris 254 km -re (158 mérföld) délre fekszik Jerevántól, a Zangezur -hegység által körülvett völgyben, amelyen átfolyik a Goris -folyó, más néven Vararak -folyó. A város körülbelül 10 km -re van az azerbajdzsáni határtól és körülbelül 70 km -re az iráni határtól, átlagos magassága 1385 méter a tengerszint felett.

Klíma Szerkesztés

Az alpesi éghajlati övezetben Goris időjárását enyhe havas tél és forró nyár jellemzi. A januári átlaghőmérséklet -1,3 ° C, júliusban +19 ° C. Az éves csapadékmennyiség 500 és 600 mm között van.


Amberd

Amberd egy 7. századi erőd az Aragats-hegy lejtőin. Azt mondja, hogy a bronzkorban és az Urart -korban a kastély a királyok nyári rezidenciája volt. A kastély neve azt jelenti: & ldquofressress in the clouds & rdquo. A névnek más változatai is voltak: Hanberd, Hamberd és Ghzghala. Az Amberd falak egyes részeit a 7. században építették a Kamsarakan nemesi ház birtokában. A 8. században a kastély a Bagratuni -házhoz került, később Királyságuk egyik legfontosabb katonai bázisa lett. Ezután az erőd a Pahlavuni -házhoz került. Négy évszázaddal később Vahram Pahlavuni 1026 -ban felépítette a Surb Astvatsatsin templomot, vastagabb kőfalakkal megerősítette a komplexumot, és három bástyát épített az Arkhashen -kanyon gerincén.

Az 1070 -es években a seldzsuk törökök betörtek Amberdbe, és katonai bázissá alakították. De 1197-ben az örmények és grúzok közös serege Zakareh Zakarian tábornok vezetésével felszabadította az erődöt. Zakari irányítás alatt a 12. és 13. században a kastélyt és a külső épületeket felújították és megerősítették. Ha ezt a várat nézi, a történelembe megy, és ha becsukja a szemét, talán meglátja a királyokat. Érdekes és izgalmas. Itt lenni egy kis kaland. Láthatod, hogyan élték a királyok azt, ami volt. A szavak mindent elmondhatnak. Tehát látogassa meg magát.

Ha Örményországban több mint 5 napja van, ne hagyja ki az esélyt, hogy megnézze a régi ország más történelmi helyeit.


Tatevi Anapat

Tatev Nagy Ermitázs vagy Tatevi Mets Anapat (Örményül: Տաթևի Մեծ Անապատ) egy 17. századi örmény kolostor, amely a Vorotan folyó völgyében található, Örményország Syunik tartományában. Az Örmény Nemzeti Versenyképességi Alapítvány turisztikai övezetet hoz létre Tatev térségében, hogy vonzza a látogatókat csodálatos templomaihoz és tájához. A Tatevi Anapat lesz az egyik fő látnivaló.

Tatevi Mets Anapat - A Tatevi Nagy Ermitázs Ez a középkori építészeti komplexum, amely korábban elismert vallási központ volt, a Vorotan folyó jobb szikláján található, ahol a folyó metszi a mellékfolyóját, a Tatev -t. Ennek a komplexumnak az építését 1660 -ban kezdték meg, és ennek fő oka a harantsi remeteség megsemmisítése volt, amely ugyanazon a sziklán hevert, a jelenlegi komplexumtól délre. A fent említett remetelakot 1658 -ban lebontották, majd Hakob pátriárka úgy döntött, hogy felépíti a Tatevi Mets Anapat -ot (Tatevi Nagy Ermitázs) és áthelyezi az egykori gyülekezetet.

A Tatevi Nagy Ermitázs elrendezése A komplexum rendszeres elrendezése az előző kolostor utánzata, az egyetlen különbség az, hogy most nagyobb méretű. A komplexum fő része téglalap alakú mészkőfalakból áll, gyönyörű tornyokkal, míg a déli mellékrész asztalszerű elrendezésű. A Tatevi Nagy Ermitázs egy enyhén ferde dellán helyezkedik el, amely a fokozatosan kiszélesedő Vorotan -szurdok eredményeként jött létre, dió- és fügefák közé rejtve, ami szinte lehetetlenné teszi az építkezés külső szemlélését. Mindazonáltal, annak ellenére, hogy a remetelakás elszigetelt a külvilágtól, van egy hely, ahonnan az egész komplexum látható. Ez a szurdok szemközti lejtője, amelyen keresztül vezet a kanyargós út, amely a Tatev kolostorkomplexumba vezet. Ezenkívül érdemes megjegyezni, hogy némi egyenetlenség ellenére ez a terület ideális hely volt egy hasonló szerkezet kialakítására, mivel közel van a folyóhoz, és hozzáfér a hideg patakhoz.

Tatevi Mets Anapat Tatevi Mets Anapat

A Tatev Nagy Ermitázs Tatevi Mets AnapatA Tatev Nagy Ermitázs Építészeti gyöngyszem vagy vallási központ? A komplex szabályos terve utánozza az előzőt (Herants). A főépületből áll, amely gyönyörű konstrukció, hatalmas oszlopokkal, tornyokkal, mészkőfalakkal és egy igazított szerkezettel. Sőt, mint már említettük, a terület színátmenete nagyon kicsi, ami lehetővé tette, hogy viszonylag szabályos elrendezést kapjunk.

Ez a komplexum kiemelkedő szerepet játszott Örményország vallási életében. Több történelmi feljegyzés szerint több mint 700 gyülekezet élt itt. Ezért az épület korábban a régió egyik legnagyobb vallási központja volt, és jelentősen hozzájárult a kéziratírás fejlődéséhez Syunik tartományban.

Tatevi Mets Anapat Tatevi Mets Anapat

A Tatev Nagy ErmitázsArmGeo - A Tatevi Nagy Ermitázs igazi háztartás. Pontosabban, a komplexumban csűrök, konyhával és kőből készült asztalokkal ellátott refektórium, lakónegyedek, valamint a Szent Astavatsatsin bazalttemplom (1663) kápolnájával és templomkertjével (1743) véglegesítették a komplexumról alkotott képet. vallási emlékmű.

Ez a cikk egy örmény keleti ortodox istentiszteleti helyről egy csonk. A Wikipédián segíthetsz kibővítve.


A Tatev kolostorról

A Dél -Örményországban fekvő és a 9. században épült fenséges Tatev -kolostor népszerű az oktatási és vallási jelentőségéről. A torony magas bazalt -fennsíkján elhelyezkedő kolostor a festői Vorotan -szurdokra néz.

Eredetileg ez a kolostor a Syunik Királyság védelmi épületeként szolgált, robusztus, bevehetetlen falai miatt. A jól megerősített falakon kívül a Tatev-kolostorban egy ősi olajmalom, függő oszlop és korhű freskók találhatók. Érdekes földalatti járatok hálózata is van, amelyek misztikus mély szurdokhoz vezetnek.

Elhelyezkedés: H45, Tatev 3218, Örményország

Főbb jellemzők: Régi kolostor, lenyűgöző freskók, függő oszlop, régi olajmalom


A művészet és az építészet rövid története of Artsakh és#151 Hegyi Karabah

Az örmény történelmi Artsakh tartományban létrehozott művészet, amelynek legnagyobb részét ma Hegyi Karabah néven ismerik, az örmény művészet történetének egyik fontos fejezetét képezi. Ugyanazokon a főbb szakaszokon haladt előre, mint a tágabb értelemben vett örmény művészet: a kereszténység előtti időktől a kereszténység negyedik század eleji átvételéig, a középkoron át, és onnantól kezdve a modernitás korszakáig. Mint sok más keresztény kultúrában, Artsakh művészetének fő megnyilvánulása a középkorban az egyházi építészet volt: templomok, katedrálisok, kápolnák és kolostorok. A legtöbb más művészeti forma abban az időszakban, beleértve a megvilágított kéziratokat, a khachkarokat (Örményország egyedülálló kőlapjai, gravírozott keresztekkel) és a falfestményeket, szintén az Artsakh vallási életéhez és elsődleges intézményéhez, valamint az Örmény Apostoli Egyházhoz kötődtek.

Artsakh-t joggal nevezték az örmény építészet különböző formáinak nyílt égbolt kincsesházának. Összességében az Artsakh, beleértve a szomszédos területeket, amelyek a mai Hegyi Karabah Köztársaság határain kívül helyezkednek el, akár 1700 építészeti leletet tartalmaz. Az egyházi struktúrákon kívül ez a szám magában foglalja a polgári építészet mintáit, az ősi kastélyokat és erődítményeket, valamint számos khachkarot.

A legkorábbi műemlékek Artsakhban a kereszténység előtti korszakhoz kapcsolódnak, amikor a politeizmus volt a legelterjedtebb vallásforma. A legérdekesebb művészeti forma ebből az időszakból talán a nagy antropomorf kőbálványok, amelyek Jraberd és Khachen északi megyéinek keleti alföldjén találhatók. A vaskorból származnak. Ezenkívül a Hegyi Karabah Köztársaság északkeleti külterületén és tovább keletre úgynevezett sahmanakars ("Határkövek") találhatók. Eredetileg az örményországi Artashessian (Artaxiad) királyi dinasztia uralkodása idején jelentek meg (i. E. 1905–53), akik a kövekkel, feliratokkal használták a királyság határainak elhatárolását az utazók számára. Artsakhban a határok szahmanakárral való megjelölésének hagyománya a középkor folyamán megmaradt. A legnagyobb ilyen középkori jelző a Mardakert kerületi Mataghes város közelében található. A felirat a kövön kijelenti: & quot; Itt [Siunik tartomány] véget ér. & Quot


Tetradrachm of Tigran II the
Nagyszerű, Örményország királya,
(Kr. E. 95– ie 55)

Az Artashessian dinasztia leghíresebb képviselője Nagy II. Tigran volt (Kr. E. 95–55), aki alatt az Örmény Királyság a Kaszpi-tengertől a Földközi-tengerig húzódott. Felismerve Artsakh királyságában betöltött fontos helyzetét, II. Tigran egy várost épített a régióban, és Tigranakertnek nevezte el (Tigranocerta, római források szerint), romjai mintegy 50 mérföldre találhatóak a Hegyi Karabah Köztársaság mai fővárosától északkeletre. Stepanakert. Tigranakert és Stepanakert között, és másutt Artsakh alföldjein gyakori volt az artashesziaiak által vert, jól megőrzött ezüst valuta. Ezeknek az érméknek az egyik oldalán a királyok profiljai láthatók, akiket hagyományos örmény királyi tiarák ábrázolnak, az Artashessians ház szimbólumával díszítve, és egy nyolcnyalábú csillag, amelyet két sas őriz.

Az Artsakh építészeti alkotásai hasonló elvek szerint és ugyanazon technikák felhasználásával készülnek, mint Örményország többi részén. A vulkáni kőzet és a mészkő a fő építőanyagok, amelyek a falak magját képezik. Ezután borítással borítják. A városokban vagy kolostorokban lévő nagy épületekben a külső burkolat gondosan vágott tömbökből állhat. A Gandzasar és a Dadivank kolostorok szolgálnak e stílus elsődleges példáiként. A szerényebb szerkezetek, például a tartományi plébániatemplomok esetében gyakori volt a kevésbé gondosan vágott kő használata, ez a gyakorlat rusztikusabb megjelenést kölcsönöz.

A legtöbb esetben Artsakh templomainak és kolostorainak homlokzatai és falai beágyazott khachkarokat, valamint örmény nyelvű gravírozott szövegeket tartalmaznak, amelyek gyakran megadják az építés pontos dátumát, a védnökök nevét és néha még az építész nevét is. A templomok és kolostorok falait örmény nyelven díszített szövegekkel borítva Artsakh -ban és Örményország számos más helyén egyedi dekorációvá vált. A történelmi Örményország más tartományaival összehasonlítva Artsakh földje tartalmazza az ötödik századból származó örmény lapidáris (kőbe vésett) szövegeket.

A kora középkorban Artsakh és a szomszédos tartományok, amelyeket Örményország keleti prefektúrái (Koghmank Arevelitz Haiotz) néven ismernek, az örmény anyaország neves vallási vezetőinek missziós tevékenységének célpontjai lettek. Közülük a legkiemelkedőbbek a megvilágosító Szent Gergely (i. E. 337 körül halt meg), aki 301-ben Örményországot az első keresztény állammá megkeresztelte, és Szent Mezrob Mashtotz (i. Sz. 361-441), az örmény ábécét létrehozó tudós.


Tzitzernavank kolostor,
Szent Gevorg-bazilika, V-VI

Az örmény történelem e létfontosságú időszakával azonosított számos keresztény emlék a világ legrégebbi keresztény istentiszteleti helye. Köztük van az Amaras kolostor is, amelyet az ókori szerzők szerint az i.sz. 4. században maga Szent Gergely alapított. A kolostor legrégebbi része Szent Grigoris, Szent Gergely unokája és Aghvank püspök mártírja, akit a pogányok öltek meg 338-ban, amikor a Mazkuts (mai Dagesztáni Köztársaság) földjén evangéliumot tanított. , Oroszországban). A St. Grigoris mauzóleuma egy boltíves temetőkamra, amely két oldalsó előcsarnokkal van felszerelve, és amely egy későbbi időszakból származó templom kriptája. Mialatt Artsakh -ban, valamint a szomszédos Siunik és Utik tartományokban utazott, Kr. U. 410 körül St. Mesrob Mashtotz iskolát alapított Amarasban, ahol az ő örmény írásmódját, amelyet ő i. Szent Mesrob Mashtotz Artsakh -ba és a szomszédos Utik tartományba vezető útjának leírása kiemelkedően szerepel az "Aghvank története" című dokumentumban, amelyet a 7. században írt Artsakh egyik legkiemelkedőbb bennszülötte és Movses Kaghankatvatzi örmény történész.

Egy másik templom, amelynek története a Szent Mesrob Mashtotz küldetéséhez kapcsolódik, a Karhat melletti Targmanchatz kolostor (a mai Dashkesan Azerbajdzsánban, a Hegyi Karabah Köztársaságtól északra). A Targmanchatz szó, azaz "szent fordítók", Szent Mesrob Mashtotz és Szent Sahak Partev, az örmény egyház feje (Kr. U. 387-436). Mashtotz ábécéjét használva St. Sahak i.sz. 411 -ben lefordította a Bibliát szírról örmény nyelvre. A kolostor 989 -ben rekonstruált fő temploma egy boltíves szobából (egyhajós) áll, keleti részén egy apszissal, két kis szobával.

A Kashatagh-i Tzitzernavank kolostorban található Szent Gevorg (Szent György) bazilika nemcsak fontos vallási helyszín, hanem a legjobban megőrzött példa egy háromhajós örmény bazilikára. Ez egy nagy és jól megőrzött szerkezet, valószínűleg az ötödik vagy hatodik századból. Nem messze áll az úgynevezett Lachin-folyosótól, amely Örményországot köti össze a Hegyi Karabah Köztársasággal. A Tzitzernavank szó a & quottzitzern gyökérből származik, a régi örményben pedig "kisujj". Ez arra az időszakra utal a kolostor történetében, amikor azt hitték, hogy Sárkányölő Szent György ereklyéit tartalmazza. A múltban a kolostor a Tatev -eparchiához tartozott, és nevezetes vallási központként említi Stephanos Orbelian 13. századi történész és Tovma Vanandetzi püspök (1655). 1992 -től, amikor Kashatagh (Lachin) felszabadult az azerbajdzsáni megszállás alól a Hegyi Karabah örmények győztes hadserege által, a Tzitzernavank kolostor felújításon esett át, és az évente Szent György napon megrendezett fesztiválok színhelyévé vált.

Örményországban a hetedik század folyamán számos volt a sugárzó vagy kereszt alakú alaprajzra épített kupolával rendelkező templom, és jól képviselteti magát Artsakhban. Az egyik példa a vankasari kápolna, ahol a kupola és dobja egy keresztes alaprajzú központi téren nyugszik. A kápolna a Hegyi Karabah Köztársaság keleti határán található, és állítólag Artsakh II. Vachagan, a jámbor uralkodója alapította. Egy másik példa a Mokhrenes-i Okhta Trne templom (& quot Falai, durván vágva és ragasztva, négyszögletes belső teret zárnak be, négy kis átlós fülkével. Kevésbé gyakori a kupola nélküli ingyenes kereszt terv, amelyet a Mardakert kerületi Szent Megváltó kápolnában találunk.

Artsakh tervei időnként eltértek Örményország szárazföldi építészeti fejlődésének menetétől. A megfigyelések azt sugallják, hogy bizonyos alaprajzok, amelyeket gyakran használtak Örményország más régióiban a hetedik század folyamán, nem találhatók Artsakhban. Ezek közé tartozik a kamrával ellátott, fali merevítőkkel megtámasztott kupola (pl. Az arui székesegyház, Örményország Aragatzotn tartományában), a kereszt alakú terv, kupolával, négy szabadon álló oszlopon (pl. Szent Gayaneh templom Echmiadzin szent városában, Örményország), és a sugárzó típus négy négyszögletes szobával (pl. Szent Hripsimeh templom Echmiadzin szent városában, Örményország).

Artsakh művészetének és építészetének aranykora


Emlékkatedrális,
Dadivank kolostor (1214-1237)

A régió másik sajátossága, hogy Artsakh műemlékei közül csak néhány az arab utáni időszakból vagy az örmény királyságok felemelkedéséből származik (kilencedik és tizenegyedik század között), amely nagyon örömteli művészeti korszak volt más örmény tartományokban. Ennek az időszaknak tulajdonítható szerkezetek a keresztes terv kápolnái, kupolával, például a Kashatagh melletti Varazgom templom, a Khunisavank kolostor Getabaksban (Azerbajdzsán Kedabek kerülete, északra a Hegyi Karabah Köztársaság), valamint templomok egyetlen hajó, például a Getabaks -i Parissos templom.

A Szeljuk utáni időszakban és a mongol időszak elején (a tizenkettedik század végén és a tizenharmadik században) virágzott fel Artsakh építészete. A kolostorok ebben a korban a művészet és az ösztöndíj aktív központjai voltak. Legtöbbjük scriptoriákat tartalmazott, ahol kéziratokat másoltak és világítottak. Ezeket megerősítették, és gyakran menedékhelyként szolgáltak a lakosság számára a baj idején.

Ebből az időszakból több szerzetes templom is átvette Örményországban a legelterjedtebb modellt: egy katedrális kupolával a feliratos keresztrajzon, két vagy négy szögletes kamrával. Ilyen például az Artsakh legnagyobb és legösszetettebb kolostora: Dadivank (1214-1237), Gandzasar (1216-1238) és Gtichavank (1241-1246). A Gandzasar és a Gtichavank kolostorok esetében a kupola feletti kúp esernyő alakú, festői dizájn, amelyet eredetileg Örményország egykori fővárosának, Aninak építészei fejlesztettek ki a tizedik században, majd elterjedtek más tartományokban az ország, beleértve Artsakhot is.

Mint minden örmény kolostor, az Artsakh -i is nagy geometriai szigorúságot mutat az épületek elrendezésében. E tekintetben figyelemre méltó eset a XIII. Századi Dadivank, Artsakh és egész Kelet -Örményország legnagyobb szerzetesi komplexuma, amely a Mardakert kerület északnyugati sarkában található. A Dadivank kellően jól megőrzött volt ahhoz, hogy ne legyen kétsége afelől, hogy az egész Kaukázus egyik legteljesebb kolostora volt. A központban található Emlék -székesegyházzal a Dadivank körülbelül húsz különböző struktúrával rendelkezik, amelyek négy csoportra oszlanak: egyházi, lakossági, védekező és kiegészítő.

A tizenharmadik század örmény szerzetes építészetének szembetűnő jellemzője a gavit (más néven zhamatoun). A gavitok speciális négyzet alakú csarnokok, amelyek általában a templomok nyugati bejáratához vannak rögzítve. Nagyon népszerűek voltak a nagy szerzetesi komplexumokban, ahol narthexek, gyülekezeti helyiségek és előadótermek szolgáltak, valamint előcsarnokok a zarándokok fogadására. Némelyik egyszerű boltozatos galériaként jelenik meg dél felé (pl. A Metz Arrank kolostorban), mások aszimmetrikus, boltíves szobával, oszlopokkal (a Gtichavank kolostor), vagy négyszögletes szobával, négy piramis alakú központi oszloppal (Dadivank -kolostor). A gavit egy másik típusában a boltozatot pár keresztezett boltív támogatja (a Horrekavank és a Bri Yeghtze kolostor).


Szent Hovhannes Mkrtich székesegyház,
Gandzasar kolostor
(1216-1261)

Artsakh leghíresebb gavitja azonban a Gandzasar kolostor része. 1261 -ben épült, és mérete és kiváló kivitelezési minősége miatt megkülönböztető. Elrendezése pontosan megegyezik a mai Örmény Köztársaság északi részén található Haghbat és Mshkavank — két kolostoréval. A mennyezet közepén a kupolát egy központi ablak világítja meg, amelyet ugyanazok a cseppkő díszek díszítenek, mint Geghardban és Harichban (az Örmény Köztársaság kolostorai a XIII. Század elején).

A Gandzasar kolostor Khachen, a legnagyobb és legerősebb fejedelemség Artsakh szellemi központja volt, mivel az aghvanki katolikus székhely (más néven Gandzasar Szentszék) volt az örmény apostoli területi alegységek egyike. Templom). The Gandzasar's Cathedral of St. Hovhannes Mkrtich (St. John the Baptist) is one of the most well-known Armenian architectural monuments of all times. No surprise, Gandzasar is number one tourist attraction in the Nagorno Karabakh Republic. In its decor there are elements which relate it to three other monuments, in Armenia, from the early thirteenth century: the colonnade on the drum resembles that of Harich (built around 1201), and the great cross with a sculpture of Crucifixion at the top of the facade is also found at Kecharis (built around 1214) and Hovhannavank (1216-1250).

Gandzasar and Dadivank are also well-known for their bas-reliefs that embellish their domes and walls. After the Cathedral of St. Cross on the Lake Van (now in Turkey), Gandzasar contains the largest amount of sculpted decor compared to other architectural ensembles of Armenia. The most famous of Gandzasar's sculptures are Adam and Eve, Jesus Christ, the Lion (a symbol of the Vakhtangian princes who built both Gandzasar and Dadivank), and the Churchwardens — each holding on his hands a miniature copy of the cathedral. In Dadivank, the most important bas-relief depicts the patrons of the monastery, whose stone images closely resemble those carved on the walls of the Haghbat, Kecharis and Harich monasteries, in the Republic of Armenia.

Although in this period the focus in Artsakh shifted to more complex structures, churches with a single nave continued to be built in large numbers. One example is the monastery of Yeghishe Arakyal (also known as the Jrvshtik Monastery), in the historical county of Jraberd, that has eight single-naved chapels aligned from north to south. One of these chapels is a site of high importance for the Armenians, as it serves as a burial ground for Artsakh's fifth century monarch King Vachagan II Arranshahik. Also known as Vachagan the Pious for his devotion to the Christian faith and support in building a large number of churches throughout the region, King Vachagan is an epic figure whose deeds are immortalized in many of Artsakh's legends and fairytales. The most famous of those tells how Vachagan fell in love with the beautiful and clever Anahit, who then helped the young king defeat pagan invaders.

The Late Middle Ages and Modern Times


Dome of the main church,
Yeritz Mankantz Monastery
(1691)

After an interruption that lasted from the fourteenth to the sixteenth centuries, architecture flourished again, in the seventeenth century. Many parish churches were built, and the monasteries, serving as bastions of spiritual, cultural and scholarly life, were restored and enlarged. The most notable of those is the Yeritz Mankantz Monastery ("Monastery of Three Infants") that was built around 1691 in the historical county of Jraberd. The monastery was established by the feudal family of Melik-Israelians, Lords of Jraberd, with an apparent purpose to rival the Holy See of Gandzasar and its hereditary patrons — the Hasan-Jalalians, Lords of Khachen.

Artsakh's architecture of the nineteenth century is distinguished by a merger of innovation and the tradition of grand national monuments of the past. One example is the Cathedral of the Holy Savior also known as Ghazanchetzotz (1868-1888). It stands in Artsakh's former capital of Shushi, and is among the largest Armenian churches ever erected. The cathedral's architectural forms were influenced by the designs of the ancient cathedral of St. Echmiadzin (4th-9th centuries), center of the Armenian Apostolic Church located to the west of Armenia's capital of Yerevan.

In addition to the Cathedral of the Holy Savior "Ghazanchetzotz," Shushi hosted the Kusanatz Anapat Monastery (1816) and three other Armenian churches: Holy Savior "Meghretzotz" (1838), St. Hovhannes "Kanach Zham" (1847) and Holy Savior "Aguletzotz" (1882).

In the nineteenth century, several Muslim monuments appear as well. They are linked to the emergence of the Karabakh Khanate, a short-lived Muslim principality in Artsakh (1760s-1805). In the city of Shushi, three nineteenth century mosques were built, which, together with two Russian Orthodox chapels, are the only non-Armenian architectural monuments found on the territories comprising today's Nagorno Karabakh Republic.

Pre-modern monuments of civil architecture and ancient fortresses are less numerous and less well preserved, as they were more exposed to the vagaries of history. However, from the seventeenth and eighteenth centuries, several palaces of Armenian meliks (dukes) should be noted, especially the Palace of the Melik-Beglarian family in Giulistan (in the Shahumian District), Palace of the Melik-Avanian family in Togh (in the Hadrut District), Palace of the Melik-Mnatzakanian family in Getashen (in the Canton of Getashen), Palace of the Melik-Haikazian family in Kashatagh (in the Kashatagh District), Palace of the Melik-Dolukhanian family in Tukhnakal (near Stepanakert) and, finally, Palace of the Khan of Karabakh in the city of Shushi. Princely palaces from earlier epochs, while badly damaged by time, are equally if not more impressive. Among those preserved is the Palace of the Dopian Princes, Lords of Tzar, near Aknaberd (in the Mardakert District).


Cathedral of the Holy Savior
in City of Shushi
(1868-1888)

Artsakh's medieval inns (called "idjevanatoun," in Armenian) comprise a separate category of civil structures. The best preserved example of those is found near the town of Hadrut.

Before its destruction in 1920, the main repository of the region's civil architecture was Artsakh's former capital of Shushi. In the late 19th century, Shushi became one of the largest cities in the Caucasus. In 1913, it hosted more than 42,000 people.

Shushi's architecture had its unique style and spirit. That special style synthesized designs used in building grand homes in Artsakh's rural areas (especially in the southern county of Dizak) and elements of neo-classical European architecture. The quintessential example of Shushi's residential dwellings is the house of the Avanesantz family (19th century). Shushi's administrative buildings of note include: Royal College (1875), Eparchial College (1838), Technical School (1881) summer and winter clubs of the City Hall (1896 and 1901), The Zhamharian Hospital (1900), The Khandamirian Theater (1891), The Holy Virgin Women's College (1864) and Mariam Ghukassian Nobility High School (1894). Of these buildings, only Royal College and the Zhamharian Hospital survived the Muslim attack on the city in 1920.

The Destruction of the City of Shushi by Muslim Fanatics in 1920

Events in the Southern Caucasus that followed the 1917 October revolution in Russia have had a devastating effect on the fate of the city of Shushi and on its architectural marvels. After the entry of Turko-Islamic nomads to Artsakh, in the 1750s, the city became divided into two parts: Armenian and Muslim. While the Islamic Turkic tribesmen (known since the 1920s as "Azerbaijanis") constituted less than five percent of the population of Artsakh's highlands, their largest concentration was in Shushi, where they developed difficult relations with the city's autochthonous Armenian residents. They city was a venue of sporadic inter-communal violence since 1905, but it was in March 1920 when it received the deadliest blow of all. Aided by expeditionary Ottoman forces, armed Turkic ("Azerbaijani") bands burned and destroyed all Christian quarters of the city, murdering most of its Armenian residents in the process — some 20,000 people in total.

The city's three out of five Armenian churches were totally destroyed: Holy Savior "Meghretzotz" (1838), Holy Savior "Aguletzotz" (1882) and Kusanatz Anapat (1816). The Cathedral of the Holy Savior (1868-1888) was desecrated and severely damaged. With as many as 7,000 buildings demolished, Shushi has never been restored to its former grandeur. Instead, it shrank, becoming a smaller town peopled primarily by Muslims (14 thousand residents in 1987 versus 42 thousand in 1913). It stood in ruins from 1920 up to the mid-1960s, when remnants of the city's Armenian half were bulldozed by the orders from Baku.


The Handaberd Castle,
9th -13th centuries

The fortresses of the region (called "berd" in Armenian), as in the rest of Armenia, were usually built on hard-to-reach rocks or on the tips of mountains, profitably using the features of Artsakh's rugged and heavily forested terrain. Jraberd, Handaberd, Kachaghakaberd, Shikakar, Giulistan, Mairaberd, Toghaberd, Aknaberd, Aghjkaberd and other forts, fortresses and castles belonged to Artsakh's aristocratic families, safeguarding their domains against foreign invaders that traditionally came from the eastern steppes.

The forts were established very early in the history of the region, and each successive generation of their custodians contributed to their improvement. When Artsakh's Principality of Khachen forged ties with the Kingdom of Cilicia (1080-1375), an independent Armenian state on the Mediterranean Sea that aided the Crusaders, a small number of Artsakh's fortifications acquired a certain Cilician look. The Handaberd Castle, the traditional stronghold of the Vakhtangian-Dopian Princes located in Karvachar (Azerbaijan's former district of Kelbadjar), was rebuilt with a grant received from Cilicia's King Levon for that it was also known as "Levonaberd."

Artsakh's most remarkable pieces of the fortification art, though, are the Citadel of Shushi and Fort Mairaberd. Backed by an intricate system of camps, recruiting centers, watchtowers and fortified beacons, both belonged to the so-called Lesser Syghnakh, which was one of Artsakh's two main historical military districts responsible for defending the southern counties of Varanda and Dizak.


The “winged” khachkar,
Arantz Monastery,
13. század

Khachkars, stone slabs decorated with a cross, represent a special chapter in the history of sculpture, and are unique to Armenia. In the first stage of their evolution, this type of monuments already existed in Artsakh, as attested by one of the earliest dated samples found on the eastern shore of the Lake Sevan (at Metz Mazra, year 881) which at that time was part of the dominion of Artsakh's Princes of Tzar. A very large number of khachkars is also found on the territory of today's Nagorno Karabakh Republic and adjacent regions. Several thirteenth-century examples look particularly refined, and a few of them deserve a special attention for their superior design. The two khachkars of the Gtichavank Monastery, dating from about 1246 (one of which is preserved at St. Echmiadzin in Armenia), show the two bishops who founded Gtichavank. There are also the two tall khachkar plaques placed inside the Memorial Bell-Tower at the Dadivank Monastery (1283), which are veritable laceworks in stone.

Artsakh's most well-known example of embedded khachkars — where khachkars standing next to each other form some kind of hooded iconostas-in-stone — is the Bri Yeghtze Monastery, in the historical country of Varanda (presently, in the Martuni District of the Nagorno Karabakh Republic). The use of embedded khachkars in Bri Yeghtze is the same as in the Tzaghatz Kar Monastery (in the Province of Vayotz Dzor, Republic of Armenia) and in the Horomos Monastery near Kars (now in Turkey).

A large khachkar, brought from Artsakh's Arantz Monastery to St. Echmiadzin, represents a rare type of the so-called "winged crosses" which resemble Celtic cross-stones from Scotland and Ireland. The largest collection of standing khachkars in Artsakh is in the area called Tzera Nahatak, near the town of Badara.

Few of Artsakh's mural paintings were preserved, but those which survived are important for the history of Armenian fresco art because of their unique compositional features and color schemes. The largest collection of Artsakh's frescos is found inside the Memorial Cathedral (1214), at the Dadivank Monastery. The Memorial Cathedral was built by the orders of Queen Arzou of Haterk. The paintings depict St. Mary, Jesus Christ and St. Nicholas, with a group of angels and worshippers. The fresco on the southern wall shows the Holy Virgin in a long robe with a red kerchief tied around her head. She is holding an oration adorned with crosses. Another fresco portrays the Christ, as he is giving the Gospel to St. Nicholas. The fresco on the northern wall represents the birth of Jesus: St. Joseph stands at St. Mary's bedside, and the three magicians kneel in adoration in front cherubs fly in the sky above them, singing Glory in Highest Heaven. A native of Artsakh and the 12-13th century author Kirakos Gandzaketzi hints in his "History of Armenia" that as Queen Arzou and her daughters "were gifted with exceptional artistic talent," they could have also been among those who helped paint the murals. Some other murals are found in the main parish church of the town of Arajadzor in the Mardakert District.

Artsakh's more than thirty known medieval scriptoria have produced a fair number of illuminated manuscripts, especially in the thirteenth and fourteenth centuries. These scriptoria functioned in Gandzak (present-time city of Gandja in Azerbaijan), as well as at Artsakh's monasteries of Gandzasar, Khoranashat, Targmanchatz, Holy Virgin of Tzar and Yeritz Mankantz. A group of illuminated works is specific to the regions of Artsakh and Utik in their linear and unadorned style they resemble miniatures of the Siunik and Vaspurakan schools. These compositions are simple and monumental, often with an iconography that is original and distinct from Byzantine models. Besides depicting biblical stories, several of Artsakh's manuscripts attempt to convey the images of the rulers of the region who often ordered the rewriting and illumination of the texts. The remarkable collection No. 115, preserved at the Matenadaran (Institute of Ancient Manuscripts in Yerevan, Armenia), contains a miniature portrait of Prince Vakhtang, Lord of Haterk.


Inscribed carpet,
Jraberd County
(1815)

Carpets and rugs are a form of art which is central to the artistic identity of the region. It is known that in the tenth century dyed fabrics and rugs from Artsakh were highly valued in the Arab world. Two accounts by the historian Kirakos Gandzaketzi mention embroideries and altar curtains handmade by his contemporaries Arzou and Khorishah — two princesses of the House of Upper Khachen (Haterk) — for the Dadivank Monastery. In the 19th century, local rugs and samples of natural silk production became part of international exhibitions and art fairs in Moscow, Philadelphia and Paris.

The abundance of rugs produced in the modern period is rooted in this solid ancient tradition. Indeed, recent research has begun to highlight the importance of the Armenian region of Artsakh in the history of a broader group of rugs classified as "Caucasian." Woven works by Artsakh's Armenians come in several types. Rugs in an "eaglebands " or "sunburst" pattern, a sub-type of Armenian rug featuring dragons, whose manufacturing center from the eighteenth century was Artsakh's county of Jraberd, have characteristically large radiating medallions. Other rugs come with ornaments resembling serpents ("serpentbands") or clouds ("cloudbands") with octagonal medallions comprising four pairs of serpents in an "S" shape, and rugs with a series of octagonal, cross-shaped or rhomboid medallions, often bordered by a red band. Artsakh/Nagorno Karabakh is also the source of some of the oldest rugs bearing Armenian inscriptions: the rug with three niches from the town of Banants (1602), the rug of Catholicos Nerses of Aghvank (1731), and, perhaps, the famous Guhar (Gohar) Rug (1700). It should also be added that most rugs with Armenian inscriptions come from Nagorno Karabakh.

The text is based on research publications by P. Donabedian, Dr. L. Durnovo,
Dr. A. Yakobson, Dr. B. Ulubabian, S. Karapetian and B. Baratov.


Why Do A Road Trip In the Caucasus?

The Caucasus comprising of Armenia, Azerbaijan and Georgia is an interesting region to visit and easily tops as the region with the most unusual places and destinations. At least 50 different ethnic groups and nationalities make their homes in the region's isolated valleys and have managed to hold on their identities despite incursions by the Russian, Ottoman and Persian empires.

Georgia, Armenia and Azerbaijian offer e-visa services for most countries making it quite easy to travel to these unique countries. For a great Caucasus road-trip comprising of the best places to visit in Armenia, you can follow my route or go ahead and cover three countries starting from Azerbaijan (Baku and Qabala) and making your way on a road trip to Georgia (Kakheti, Tblisi and Gudauri) and then Armenia (Yerevan and Southern Armenia).

Currently, Azerbaijan and Armenia have territorial disputes over the Nagorno-Karabakh region, and having an Armenian stamp on your passport would deny your access to Azerbaijan, hence it is important to decide your starting point for this trip if covering three countries is in your radar.

If you’ve travelled to any of the Caucasus countries, tell me your experiences in the comments below.


Nézd meg a videót: Es Misht Kaprem Qo Srtum. Ես միշտ կապրեմ քո սրտում